5 de març del 2017

PLATAFORMA TRENS DIGNES EBRE-PRIORAT





 "Maltractats R15"

Ahir dissabte, convocats per la Plataforma Trens Dignes, vam participar a l'estació de Móra la Nova a l'acte de protesta sobre les mancances de la línia R15, és a dir, la línia ferroviària Reus - Móra la Nova - Casp - Saragossa. Més de doc-centes persones d'arreu del territori vam escoltar als portaveus Montse Castellà i Josep Casadó, així com la lectura del "manifest Móra la Nova" per part de l'escriptor Miquel Esteve.

"MANIFEST MÓRA LA NOVA , 4 de març de 2017 

Actualment la línia R15, que unix Barcelona amb Saragossa travessant el Priorat, la Ribera d’Ebre i part de la Terra Alta, és una de les principals vies que s’utilitzen per traslladar mercaderies des de França i la capital catalana cap a la resta d’Espanya. Uns convois que sovint acaben fent lo trajecte a la inversa tornant per l’R14, que és la línia que s’endinsa a Catalunya per la demarcació de Lleida i arriba a Reus i Barcelona i d’allí, cap a la frontera. En este sentit, la continuïtat de l’R15 podria perillar si el desdoblament de l’R14 es planteja en térmens de substitució i no de complementació, ja que podria acabar passant que totes les mercaderies acabessen circulant per aquella via. Este desdoblament provocaria que la línia que dóna servei al Priorat, la Ribera d’Ebre i la Terra Alta quedés pràcticament sense transport de mercaderies i amb un volum reduït de passatgers que en faria molt difícil la seua continuïtat (cal recordar, que per Móra la Nova hi passen uns 80 convois al dia, dels quals només 12 són de passatgers). Per tant, pensem que són dos línies que poden conviure, sempre i quan la millora d’una no supose l’abandonament de l’altra (lo desmantellament de qualsevol infraestructura existent és sempre irreparable i al territori en tenim alguna experiència).


Volem posar en valor la importància d’una infraestructura ferroviària com la que ens ocupa, ja que si ara s’hagués de construir de cap i de nou la línia R15 en el seu tram català, tindria un cost de més 400M€. Per tant, és igual d’important treballar per les noves inversions com per mantindre les infraestructures ja existents, potenciant tots aquells projectes i iniciatives que vagin en la línia de la seua explotació i ús per a benefici de l’usuari (com seria el cas del projecte turístic d’El Caspolino, impulsat per la Fundació per la Preservació del Patrimoni Industrial Ferroviari, a Móra la Nova).

Endemés, el manteniment de la infraestructura de l’R15 a nivell de mercaderies ens possibilita créixer com a territori i facilita el desenvolupament econòmic de les comarques de l’Ebre. Tindre les infraestructures necessàries en bon estat causa un efecte crida per a una bona implantació industrial a la zona. És, per tant, de vital importància, mantindre esta línia com a estratègica dins del transport de mercaderies a Catalunya i l’Estat espanyol, perquè, a més, això ens assegura la viabilitat de la mateixa, una viabilitat de la que, al cap i a la fi, en sortim beneficiats també els usuaris i tot el territori.

Malgrat la situació actual, cal reconèixer que gràcies a 4 anys de lluita ciutadana com hem anat aconseguint millores:

  • Lo manteniment de dos serveis diaris que conecten la Ribera d’Ebre amb l’Aragó (concretament, amb Casp) i que Renfe volia eliminar el 2013.

  • Una rebaixa de tarifes (en vigor des de l’1 de gener de 2016).

  • Allargament d’un servei ja existent perquè inicie i finalitze el seu recorregut a Riba-roja i no a Móra la Nova (el de les 11.35h direcció BCN i el de les 6.10h direcció Riba-roja) i així dóna servei a tota la comarca i a poblacions com Flix, Ascó i Riba-roja d’Ebre.

  • Inversió de 13M€ per al manteniment adequat de la infraestructura (les obres ja han començat fa poc).

Igualment, encara queden pendents diferents actuacions de millora:

Responsabilitat de la Generalitat:

  • Creació d’una nova freqüència matinal en direcció Barcelona (ara hi ha un buit de quatre hores entre les 8.12h i les 12.11h, des de Móra la Nova).

  • Eliminació dels nous horaris que oficialitzen els retards (fins a 150 minuts al dia de trampa).

  • Renovació progressiva de la flota de convois.

  • Creació de l’Autoritat Territorial de Mobilitat (ATM) de les Terres de l’Ebre perquè, entre d’altres, coordine entre elles les quatre operadores d’autobusos que oferixen servei al nord de l’Ebre (cinc al total del territori) i també les coordine amb el servei de tren i hi hagi un servei de tarifa integrada. Cal treballar perquè l’estació de Móra la Nova esdevinga efectivament intermodal.
Gairebé el 25 per cent de totes les limitacions temporals de velocitat per problemes a les vies i la catenària estan concentrades en aquest tram de la xarxa ferroviària que connecta l’interior de les Terres de l’Ebre amb Tarragona i Barcelona.
Sense pràcticament inversions i un manteniment més que escàs, l’abandonament ha deixat en l’oblit l’R15 Barcelona. La manca d’inversions explica les constants limitacions temporals de velocitat, que han passat a ser permanent, en punts conflictius d’aquesta línia per garantir la seguretat dels trens que hi passen.
Això explica que es necessitin dues hores i quart, en el millor dels casos, per anar en tren (any 2017) des de l’Estació de Sants fins a la de Móra la Nova. És en aquesta estació, tancada i sense personal, on aquest dissabte es fa la protesta ciutadana."

Nota: Dos fotos del collage són de Norma Pujol