4 de novembre del 2012

125 ANYS DE LA MORT DE JOSEP AGRAMUNT, "EL CURA DE FLIX".


El proper 7 de novembre farà 125 anys de la mort del flixanco més controvertit i mediàtic del segle XIX. Josep Agramunt, exiliat a França des del 1879, dirigent carlí més conegut com “el cura de Flix”, va morir amb 61 anys a Clichy (prop de París), lloc on exercia de sacerdot al cementiri.

El primer mitjà en donar la notícia “la Vanguardia” a l'edició del 15 de novembre de 1887: “Hace algunos días falleció en París, víctima de una penosa enfermedad, el tristemente célebre cabecilla carlista conocido por el cura de Flix
El 18 de novembre “El Pais”, esmentant el diari ”El Diluvio” de Barcelona, en recordar  la seua mort deia: “Nada han dicho de este suceso los periódicos carlistas, lo cual no es nada de estrañar, si se tienen en cuenta que el ex-cabecilla se había hecho mérito. El Cura de Flix desempeñaba un empleo en uno de los cementerios, que le proporcionaba suficiente para vivir holgadamente. A esta circunstancia debió ser que no regresara a España acogiéndose al amplio indulto que se concedió á los que durante largos años sembraron la muerte y la desolación en nuestros campos y montañas
El dia 20 de novembre el diari “La Nuva Lucha” de Girona també recordava la seua mort: “Víctima de penosa enfermedad falleció hace pocos dias en París el célebre cabecilla carlista conocido por el cura de Flix. En París desempeñaba un empleo en uno de los cementerios que le proporcionaba lo suficiente para vivir holgadamente”.
El 3 de desembre el diari carlí “El Cabecilla” recordava la mort de Josep Agramunt amb una esquela on es recordava que “la Comunión carlista acaba de perder a uno de sus jefes más leales i benemèritos” mort el 2 de novembre a París. I que al seu enterrament hi havien assistit molts  carlins “legitimistas”, “verdadera manifestación de duelo y de dolor, por las inmensas simpatías que tenia y por el prestigio de que gozaba”.
L’endemà 4 de desembre, el setmanari còmic i satíric “Café con Gotas”, feia escarni de la mort de Josep Agramunt, així qui pels carlins havia estat en vida “molelo de tradicionalistas leales y consecuentes”, assabentava i significava : “Ha muerto en Francia el santo cura Flix, cabecilla carlista. ¡Ojalà pudiera resucitarle 500 veces, para saber que había muerto otras tantas!