6 de desembre del 2008

50 ANYS DE LA "CRÒNICA DEL PAÍS NATAL"


Tot i que tenim aquesta petita gran obra mestra d'Artur Bladé i Desumvila al volum 3 de les recents obres completes de l'autor, tenir entre les mans l'edició de l'any 1958 de la Editorial Selecta és un goig, un petit retorn a les primeres descobertes de la nostra cultura. Gràcies a aquesta obra vaig descobrir el gran escriptor de l'Ebre, alhora que vaig descobrir la riquesa i valor dels pobles ebrencs. "Vet ací una Crònica que és una novel.la; vet ací, també, una novel.la que és una crònica. Posem-hi l'Ebre per referència, i tant se valdrà que pensem en aquest com en aquell dels pobles que rega. En tots ells, la història s'hi passeja si fa no fa...". Escrit des de l'exili, des de Mèxic, és un producte de l'enyor. Prologat pel filòfof Francesc Pujols qui, entre d'altres paraules d'elogi, diu : "Després d'haver-se fet una cultura universal, ara es presenta amb tota espontaneïtat d'un jove que comença".

2 comentaris:

emigdi ha dit...

Una autèntica joia, com tota l'obra de Bladé.
Bon pont!!!... prostitucional...

nando ││││ ha dit...

jo a en Bladé també el vaig descobrir per aquest llibre, en aquesta mateixa primera edició, que vaig trobar a ca ma iaia... impagable descoberta