9 d’abril del 2007

LO MUSSOL DE LA PALMA

La revista local de la Palma d'Ebre "LO MUSSOL" aviat fara onze anys. És de caire trimestral i s'ha de dir que acaba de sortir el de la primavera, número 43. Realitzat per un extens equip de redacció de tretze veïns de la Palma, compta amb el suport lingüístic del professor de la URV Jaume Aymí. El nom de la revista té un significat prou simptomàtic en quan al sentit de l'humor dels fills i filles del poble, coneguts pels pobles veïns amb el renom de "mussols", renom d'us immemorial que es fa extensiu a les "rabosses" de la Torre de l'Espanyol, "caragols" de Vinebre, "roba-rucs" d'Ascó, "figots" de Riba-roja d'Ebre o "sembra-agulles" de Flix. La revista d'aquesta primavera fa un repàs a la vida local des del desembre fins el març, destacant el lliurament de la Sirga d'Or a l'artista Rossend Escolà, així mateix té una emotiva carta oberta als "conciutadans de la Palma d'Ebre" del Bisbe emèrit de Lleida i il.lustre fill del poble, Francisco Ciuraneta Aymí, on recorda que s'ha empadronat al poble el 14 de març, que per raons d'una malaltia crònica s'ha jubilat, que ha deixat de ser bisbe residencial per passar a ser bisbe emèrit de Lleida: "Ja em perdonareu si mantinc una vida una mica retirada. La malaltia m'imposa la seva llei. No puc fer el que desitjaria. Amb tot, m'ofereixo a tots per ajudar, aconsellar, escoltar. Molta cosa no podré fer, però estic a la vostra disposició". Des d'aquest bloc més personal, tota la meva consideració i respecte al que fou el meu professor de llatí al batxillerat mentre fou vicari de Flix a finals dels anys 60!