1 de febrer del 2007

GUERRILLERS PER LA LLIBERTAT

Una setmana després d'haver participat a l'acte d'homenatge als republicans de l'exili que lluitaren per defensar la seva terra contra el nazisme. L'amic Guillaume m'ha tramés un recull de notícies de premsa de la Gazzete de Nimes i la Marsellaise així com documents de tota mena, com la necrològica pel seu avi Antonio Guiu a diari del PSUC Treball.

Guillaume em recorda entre d'altres aspectes que "la meva avia amb el Wladimir van agafar un tren fins a l Yonne (prop Auxerre), però Antonio i Guillermo no sabem si vam passar per Argeles, el que es cert es que eren al camp de Bram on molts eren "politics", hi eren també Christino Garcia i d altres, t'envio una foto que va sortir a la Veu de Flix, vaig trobar la persona que havia enviat
aquesta foto, es diu Milba Falomir..." .

La intensitat en que encara es viu l'exili republicà i la Segona Guerra Mundial és evident. Una anècdota, a final de l'acte un vell pastor francés de l'esglèsia reformada d'uns noranta anys edat, anomenat Bonifàs, se m'acostà emocionat i mig en castellà i mig en francés em preguntà per Flix, tot confesant que el seu millor amic quan va estar al camp de concentració de Buchenwald (prop de Weimar) era un anarquista de Flix que ara deuria tenir uns 94 anys i es deia Amaro Castellví.
(Retall del diari: la Marsellaise)